Toolkit voor scholen

Wij Pestvrij is een gratis toolkit, gebaseerd op de 10 bouwstenen van Kies Kleur tegen Pesten.

Deze toolkit neemt scholen bij de hand bij het opstellen van een sterk antipestbeleid. Zo’n beleid levert een fijnere en veiligere omgeving op die zowel voorkomt als reageert.

Een haalbaar en doeltreffend antipestbeleid voor elke plek die met kinderen en jongeren werkt.

Zo brengen we samen Wij Pestvrij dichterbij!

Kunnen we Wij Pestvrij ook uitrollen met ondersteuning van externe begeleiders?

Ja, dat kan! Als school kan je een begeleid traject boeken bij de Scholierenkoepel.

Wat zit er in de toolkit?

Handleiding

Eén handleiding

Jullie gids door Wij Pestvrij.

Volg de roadmap, gebruik de kennisversterkers en de ruimte voor jullie actieplannen.

Bouwstenen

Tien bouwstenen

Het hart van Wij Pestvrij.

Ontdek de goede praktijken, opdrachten en checklists

Heb je voor elke bouwsteen een set aan sterke acties bepaald? Dan hebben jullie een antipestbeleid om uit te voeren.

Poster

Eén poster

Vertel het aan iedereen.

‘Customize’ onze poster met jullie naam of logo. En vertel over jullie belangrijkste acties.

Hang de poster overal op.

Downloaden en afdrukken

Instructies voor het downloaden:

1. Klik op de knop ‘Handleiding en bouwstenen’

2. Vul het formulier in.

3. Download het zip-bestand met 2 pdf’s.

4. Unzip het bestand.

 

Instructies voor het afdrukken:

1. Na het unzippen, heb je 2 pdf’s.

2. Druk de handleiding dubbelzijdig af op A4.

3. Druk de bouwstenen enkelzijdig af op A4.

4. Plooi de bouwstenen tot fiches.

En de poster dan?

De poster zit niet in het zip-bestand, omdat je die online kan ‘customizen’ via Canva.

Je hebt de poster ook pas nodig als je helemaal klaar bent.

Instructies voor de poster?

1. Klik op de knop ‘Canva-poster’.

2. Log in of maak een Canva-account.

3. Pas de poster aan met naam/logo en acties.

4. Laat de poster afdrukken op A3, A2, …

Over het netwerk

Wij Pestvrij kwam tot stand binnen het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

Al vele jaren zet ons Netwerk van betrokken organisaties zich in voor sensibilisering over het voorkomen en reageren op pesten. Kende je ons niet? Ongetwijfeld hoorde je wel eens van campagnes als de Week tegen Pesten (tot 2023-2024) of STIP IT (samen met VRT)? Of misschien keek je al eens op ons digitaal infoplatform Alles over Pesten?

Vanaf 2024-2025 versterken we onze focus op de 10 bouwstenen met de nieuwe campagne Kies Kleur tegen Pesten: Een jaar lang. Ook online. En daar sluit Wij Pestvrij heel goed bij aan.

Kijk op onze websites:

Over de makers

Wij Pestvrij voor jeugdwerk en sport werd ontwikkeld door Tumult en Sportieq. Beide organisaties zijn lid van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.
Tumult is al bijna 20 jaar actief rond het thema pesten. Onze vormingen over No Blame of cyberpesten, de gratis No Blame-brochure en nu ook Wij Pestvrij zijn slechts enkele voorbeelden van hoe wij (bege)leiding in het jeugdwerk ondersteunen.
Sportieq brengt het thema pesten onder de aandacht in de sport, via de vorming Time Out tegen Pesten en met tools zoals het Doeboek Time Out tegen Pesten. Onze caseondersteuners geven ook persoonlijk advies aan API’s om pestsituaties op een goede manier aan te pakken.
Wij Pestvrij voor scholen werd ontwikkeld door Scholierenkoepel en Pimento. Beide organisaties zijn lid van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

De Scholierenkoepel is dé organisatie van, voor en door alle scholieren in het Nederlandstalig middelbaar onderwijs. De Scholierenkoepel laat de stem van scholieren overal actief meetellen, in de eerste plaats op school en bij het beleid. Daarom versterken we leerlingen, leerlingenparticipatie en Conflixers (peer support) in Vlaanderen en Brussel.

Expertisecentrum Pimento versterkt iedereen die met kinderen en jongeren werkt in deze pittige thema’s: weerbaarheid en pesten, teambuilding, relaties en seksualiteit, jongerenparticipatie, identiteit en mentaal welzijn. Bij Pimento vind je vorming voor kinderen, jongeren en hun begeleiders, educatief materiaal en beleidsondersteuning.